Menu

Gokken via nieuwe media toenemend populair

De deelname aan e-gaming in Nederland (interactief gokken via internet) is in 2004 gestegen tot 5,3% van de internetpopulatie. De bestedingen bedragen ten minste 144 miljoen euro.

De deelname aan e-gaming in Nederland (interactief gokken via internet) is in 2004 gestegen tot 5,3% van de internetpopulatie. De bestedingen bedragen ten minste 144 miljoen euro.

Daarnaast wordt in Nederland zo’n 36 miljoen euro besteed aan gokspelletjes via SMS en (mobiele) telefoon. Het aanbod van gokspelen via nieuwe media is in Nederland niet toegestaan, maar is wel toenemend populair. Dit is samengevat de uitkomst van het rapport Kansspelen via nieuwe media 2004. Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van het College van toezicht op de kansspelen.

Het onderzoek heeft plaatsgevonden door ondervraging van 7.670 personen van 18 tot en met 55 jaar met toegang tot internet. Hiervan hebben in de afgelopen 12 maanden 407 personen (5,3%) aan één of meer betaalde interactieve internetkansspelen en 2.801 personen (37%) aan één of meer gokspelletjes via SMS en (mobiele) telefoon meegedaan. Bij internetkansspelen is het een significante stijging ten opzichte van 2003 (3,8%). Vertaald naar de Nederlandse internetpopulatie betekent het dat 487.000 personen aan interactieve internetkansspelen deelnemen. De deelnemers zeggen gemiddeld 35 euro per maand aan e-gaming te besteden. Indien wordt uitgegaan van wat deelnemers zeggen uitgegeven te hebben in de laatste 12 maanden (296 euro) dan komen de totale bestedingen op 144 miljoen euro, tegen 50 miljoen euro in 2003.

Ruim een kwart van de deelnemers speelt ten minste 1 keer per week, terwijl meer dan de helft 1 keer per maand of minder speelt. Ook dit jaar valt het positieve verband op tussen de deelname aan e-gaming en de snelheid van de internetverbinding. Het profiel van de e-gamer duidt er weer op dat het vooral jonge mannen met een laag inkomen zijn, al is er wel een verschuiving naar ook andere groepen mannen. Er wordt doorgaans kort gespeeld en het verloop in de groep is groot, maar er lijkt wel een vaste kern van spelers te zijn. Dit profiel komt grotendeels overeen met het profiel van de spelers van riskante kansspelen. Omdat het maar om een kleine groep personen gaat, moeten de onderzoeksgegevens overigens met voorzichtigheid worden benaderd.

In het onderzoek is voor het eerst gevraagd naar de deelname aan gokspelletjes via SMS en (mobiele) telefoon. Deze blijken vooral bij vrouwen bijzonder populair te zijn. Ruim de helft doet overigens pas sinds minder dan een jaar geleden mee. Vertaald naar de Nederlands internetpopulatie doen zo’n 3,4 miljoen mensen mee aan gokspelletjes via SMS en (mobiele) telefoon. Rekeninghoudend met het gebruikelijke tarief per deelname, wordt de totale besteding op jaarbasis op 36 miljoen euro geschat. De belangrijkste redenen om mee te doen zijn de aantrekkelijke prijzen, vanuit een impuls en gemak.

Het onderzoek heeft tevens een aantal indicatoren voor problematisch speelgedrag geïnventariseerd. Het blijkt dat e-gamers en gokkers via SMS en (mobiele) telefoon overwegend recreatieve spelers zijn. Problematisch speelgedrag komt beperkt voor.

Bron: College van toezicht op de kansspelen