Menu

Australische aanbieder moet speler 150.000 dollar terugbetalen

Een Australische aanbieder van online kansspelen moet een speler een bedrag van 150.000 Australische dollar (bijna 100.000 euro) terugbetalen na een uitspraak van de Australische kansspelautoriteit. Het bedrijf moet dit bedrag uitspraakterugbetalen omdat het verschillende waarschuwingssignalen over het hoofd had gezien die er op wezen dat de man een gok probleem had. Het is voor het eerst dat een online aanbieder wordt veroordeeld tot het terugbetalen van een grote som geld, ondanks dat de man zichzelf niet had uitgesloten van online kansspelen. Maar puur omdat het bedrijf zelf die conclusie had moeten trekken. Ook voor Nederland is deze zaak interessant omdat in de nieuwe wetgeving ook een dergelijke verantwoordelijkheid bij de aanbieders zal worden gelegd.

Eigen verzoek

Door de uitspraak van de Australische kansspelcommissie wordt een deel van de verantwoordelijkheid voor het eigen spelen weggenomen bij de speler en neergelegd bij de aanbieder van de (online) kansspelen. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen acties. Maar aan de andere kant is er ook wel wat voor te zeggen om de aanbieder van online kansspelen in de gaten te laten houden of het niet de spuigaten uitloopt. En dus de speler tegen zichzelf in bescherming moet nemen.Dat laatste is in elk geval de gedachtegang van de kansspelcommissie en een dergelijke gedachte zien we ook terug in de Nederlandse kansspelwetgeving.

De man in kwestie had flink wat geld op zijn spelersaccount staan en besloot op een dag om 150.000 dollar van dat geld terug te laten storten op zijn bankrekening. Slechts een paar uur nadat het geld was overgeschreven naar zijn bankrekening, wilde de man dat de aanbieder de transactie weer terug zou draaien. In die paar uur had hij 190.000 dollar verloren en hij wilde zijn verlies goed kunnen maken.

Na dit verzoek zijn er blijkbaar verschillende telefoongesprekken geweest tussen de man en de aanbieder, waarna de laatste besloot om dit eenmalig toe te staan. Een bedrag van 145.000 dollar werd overgeboekt naar het casinoaccount van de man. Deze verloor al het geld dezelfde dag nog en verloor de dag erna ook der laatste 5.000 dollar die nog op zijn bankrekening stonden.

Verantwoording bij de aanbieder

Zoals de meeste gokkers, was de man natuurlijk niet blij met zijn verlies. Zo erg zelfs, dat hij besloot om een zaak aan te spannen tegen de aanbieder. Hij stelde dat het online casino zijn verzoek niet had mogen honoreren omdat hij gokproblemen had. Het casino bracht hier, niet geheel onterecht tegenin, dat de man geen gebruik had gemaakt van regelingen die hiervoor beschikbaar zijn. Zoals het zichzelf uitsluiten van online casino’s of het limiteren van zijn dagelijkse besteding in het casino. Daarbij wees het casino erop dat er meerdere telefoongesprekken met de man zijn gevoerd voordat over werd gegaan tot terugboeking van het geld.

Hoewel de kansspelcommissie erkent dat het casino inderdaad telefoongesprekken heeft gevoerd en de man inderdaad geen gebruik heeft gemaakt van zelf-beperkende maatregelen, stelt de commissie de klager toch in het gelijk. Volgens de kansspelcommissie heeft het casino verschillende aanwijzingen voor problematisch gokgedrag genegeerd.

De man ging in de maanden voorafgaande aan het onderwerp van discussie steeds grotere bedragen storten en ook voor steeds grotere bedragen spelen. Hij speelde steeds meer uren achter elkaar en had vreemde inzetpatronen. Al deze dingen wezen er volgens de commissie op dat de man een gokprobleem had en dat het casino dus zelf stappen had moeten ondernemen om dit te ondervangen. Een dergelijke verantwoordelijkheid zullen de casino’s in Nederland straks ook waarschijnlijk gaan krijgen.