Menu

Formule 1 sluit voor het eerst deal voor sportweddenschappen

Online casino games mogen de laatste twintig jaar enorm populair geworden zijn en veel spelers trekken, zij staan nog steeds in de schaduw van de sportweddenschappen. De allereerste online casino’s ware eigenlijk gewoon online F1bookmakers waar je sportweddenschappen af kon sluiten. Later werd dit uitgebreid met het aanbod aan casinospellen. Maar de sportweddenschappen bleven altijd één van de belangrijkste pijlers van de online casino’s. Je kunt tegenwoordig op van alles inzetten. Van voetbal tot boksen en van zeilen tot zelfs het songfestival. Tot nu toe was het echter niet mogelijk om weddenschappen te plaatsen op de uitkomsten van Formule 1 races. Daar is afgelopen week een einde aangekomen. Binnenkort wordt het mogelijk om ook geld in te zetten op Formule 1 races.

Sponsordeal

Jarenlang was het ondenkbaar dat de Formule 1 een sponsorcontract zou sluiten met aanbieders van sportweddenschappen. Maar de steeds groeiende populariteit van online sportweddenschappen zorgde de laatste jaren al voor geruchten dat hier weleens een eind aan zou kunnen komen. Een paar jaar geleden ging de Formule 1 over naar nieuwe eigenaars, de Liberty Media groep. De nieuwe eigenaren lieten al vrij snel weten dat er wat veranderingen aan zouden komen en dat zij voor veel voorstellen open zouden staan.

De nieuwe sponsordeal is gesloten met Interregional Sports Group en Sportradar. Over het sponsorbedrag is niks officieel gemeld, maar het zou gaan om een bedrag van niet minder dan acht miljard dollar. Voor dat geld kunnen de bedrijven straks weddenschappen voor de Formule 1 aan gaan bieden. Daarnaast zullen er ook reclames voor gok bedrijven die aan deze twee bedrijven gelieerd zijn toegestaan worden. Dus net als bij het Engelse voetbal, zal je vanaf volgend jaar meer reclames voor online casino’s tegen gaan komen langs de banen. En in de toekomst wellicht ook op de wagens. Alhoewel hier nog niks concreets over gemeld is.

Bedrijven met verschillende focus

Je kunt overigens meteen zien dat er goed is nagedacht over deze sponsordeal. Het is ook nogal wat om na al die jaren de Formule 1 open te stellen voor sportweddenschappen. Liberty Media vermoedde waarschijnlijk al dat er wat commentaar zou komen op de deal. Ze hebben er mede daarom waarschijnlijk dus voor gekozen om niet met één, maar twee partijen in zee te gaan. Beide partijen hebben ook een totaal verschillende focus.

De Interregional Sports Group is gelieerd aan verschillende grotere en kleinere online casino’s en aanbieders van sportweddenschappen. Zij zullen toegang tot de rechten die zij hebben verworven doorverkopen aan deze aan hen gelieerde bedrijven. Deze bedrijven kunnen dan gebruik maken van de live streams met allerhande extra informatie die Interregional Sports Group ter beschikking stelt aan ze. Hierdoor kunnen de mensen die een weddenschap plaatsen constant op de hoogte worden gehouden van alle ontwikkelingen op de baan.

Aan de andere kant is Sportradar. Dit is een Zwitsers bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in sportweddenschappen en data analyse. Met hun kennis hebben zij software ontwikkeld die fraude op verschillende niveau’s makkelijk en snel kan ontdekken. Daarnaast houden zij zich bezig met het voorkomen en opsporen van match fixing. Dit zal ook de focus van hun werk voor de Formule 1 zijn. Sportradar is geen kleine speler op dit gebied. Zij rekenen onder andere de FIFA, NHL, NBA, UEFA en nog een hoop andere leagues tot hun klanten.

Vanaf volgend seizoen kunnen we dus waarschijnlijk al geld in gaan zetten op verschillende aspecten van de race. Dan hebben we pas echt een goede reden om kwaad te worden als Max weer een iets te drieste actie de mist in laat gaan. Of juist extra te juichen als hij straks als de eerste Nederlandse Formule 1 kampioen wordt gekroond.