Menu

Gokbedrijven willen zelfregulering op reclames

zelfregulering

Volgende maand zou de nieuwe kansspelwetgeving officieel in moeten gaan. In de praktijk betekent dat helaas nog niet dat we meteen online kansspelen kunnen gaan spelen. Hoewel het vergunningsproces al een jaar of zo aan de gang is, zullen vanaf volgende maand de eerste vergunningen met name zelfregulering daadwerkelijk uitgedeeld kunnen worden. En dan nog zullen we nog even moeten wachten. De verwachting is nog steeds dat we vanaf medio januari 2021 voor het eerst een Nederlands online kansspelaanbod hebben, maar dat zou ook nog best eens wat later kunnen zijn. In de tussentijd is de Nederlandse branche zich al op aan het maken voor het aanstaande legale aanbod. In dat kader stellen zij zelfregulering voor op het gebied van reclames als straks ook de regels voor het promoten van online kansspelen versoepeld zullen worden.

Samenwerking

In aanloop naar de de verruiming van het legale Nederlandse kansspelaanbod zijn Holland Casino, VAN Kansspelen, Nederlandse Loterij en Runnerz met elkaar om de tafel gaan zitten. Deze partijen zijn de belangrijke spelers in de Nederlandse kansspelbranche en zullen dus het meest geraakt worden door de nieuwe kansspelwetgeving. Zowel ten goede als ten slechte zelfregulering.

Deze vier partijen hebbend e laatste jaren het rijk voor zichzelf alleen gehad op de Nederlandse kansspelmarkt, die strikt was afgesloten van buitenlandse actoren. Nu de nieuwe kansspelwetgeving de regels op veel gebieden verruimd, biedt dat extra kansen voor deze partijen, zoals online kansspelen. Maar ook meer concurrentie, doordat er nu ook buitenlandse bedrijven beschikking kunnen krijgen over een Nederlandse vergunning.

Wildgroei

Als er straks meer verschillende bedrijven zijn die ook meer diensten aan te prijzen hebben en de regels voor reclames voor kansspelen ook flink versoepeld worden, ligt wildgroei aan reclames op de loer. In verschillende Europese landen waar niet voldoende reclameregels waren opgesteld is dit namelijk het geval geweest. Wat ook logisch is, want zeker in het begin wil je als bedrijf natuurlijk dat de bevolking zo snel mogelijk weet dat je bestaat en wat je te bieden hebt. En casino’s hebben natuurlijk redelijk wat te besteden als het op reclame aankomt.

Als we bijvoorbeeld naar Zweden kijken, zien we dat nog geen jaar na het toelaten van online casino’s, er al zes online casino’s te vinden waren in de top 20 van bedrijven die het meeste uitgaven aan reclames. In Engeland was er lange tijd ook weinig wetgeving op reclamegebied en ook daar liep het op een bepaald moment de spuigaten uit.

Daarom is de Nederlandse branche nu al in gesprek om zelf regels hierover op te stellen. Natuurlijk zijn er ook al regels over promotie opgenomen in de wetgeving, maar extr aanvullingen daarop worden noodzakelijk geacht. Eind dit jaar hoepen de verschillende partijen hun ideeën te kunnen presenteren. Hierbij worden overigens ook de Europese collega’s die straks ook de Nederlandse markt mogen betreden betrokken.