Menu

Online casino’s komen met eigen code voor reclames online kansspelen

Data

Sinds 1 oktober zij online kansspelen toegestaan in Nederland. Er zijn inmiddels verschillende online casino’s actief met een Nederlandse vergunning. Net als elk ander bedrijf, willen ook online casino’s natuurlijk reclame kunnen maken. Het is voor de branche van belang het publiek op de hoogte te brengen van hun bestaan. Zeker nu online casino’s voor het eerst actief zijn op de Nederlandse markt. De laatste tijd zal het je daarom wellicht opgevallen zijn dat er in de avond regelmatig reclames voor online casino’s voorbijkomen. Er is vanuit sommige hoeken echter wat kritiek op deze reclames gekomen. Daarom heeft de Nederlandse kansspelbranche besloten om zelf met een reclamecode te gaan komen.

Bestaande regels

De laatste tijd is er vanuit de politiek kritiek gekomen op de hoeveelheid reclames voor online casino’s. De SP en Christen Unie vinden dat er teveel reclames voor online kansspelen te zien zijn op de Nederlandse televisie. Ook belangenorganisaties die zich bezig houden met verslavingszorg hebben hun zorgen geuit over de hoeveelheid reclame.

Natuurlijk zijn er door de politiek beperkingen gesteld aan de reclames voor alle vormen van kansspelen. Dus ook voor die van online kansspelen. Zoals alles wat met kansspelen te maken aan strikte regels moet voldoen. Online casino’s mogen bijvoorbeeld geen reclame voor hun diensten maken tussen zes uur in de ochtend en negen uur in de avond. Ook mogen zij zich natuurlijk niet op minderjarigen richten. Er is zelfs bepaald dat de bedrijven zich niet actief mogen richten op mensen van onder de 25 jaar.

Zo zijn er nog wel meer regels waar de online casino’s aan moeten voldoen als zij reclame willen maken in Nederland. Maar volgens verschillende partijen gaan de bestaande regels nog niet ver genoeg. Zij vragen om verdere aanscherping.

Eigen reclamecode

Al voor de datum van 1 oktober was er overleg over een reclamecode voor online casino’s. Dat overleg is echter op niets uitgelopen. Vanuit de online casino’s was er irritatie over een speciale regel voor loterijen en regulier casino’s. Die laatste groep mag meer reclame maken dan online casino’s en daar was, niet onterecht, onvrede over. Aan de andere kant vond de Consumentenbond, die ook in het overleg betrokken was, de regels niet ver genoeg gaan. De consumentenorganisatie besloot daarom uit het overleg te stappen.

Nu heeft voorzitter Helma Lodders van de Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) laten wetend at zij als branchevereniging zelf met een reclamecode willen gaan komen. Die code moet strenger gaan worden dan de regels die vanuit Den Haag zijn opgelegd. Het is nog niet duidelijk wanneer de reclamecode klaar is. Dus op welke manier de nieuwe regels strenger gaan worden weten we nog niet.